This is the story about a kitten named Shiro..
He is one of the cat's family in my house rite now besides Papa n Mamma.. (i would say that this is the biography of Shiro.. i guess so)
Actually aku lupe la plak si Shiro ni jenis apa.. tp ala2 kucing kg lar..
Pada suatu hari..
4 bulan yg lepas umah aku didatangi 2 ekor anak kucing yg comel.. (kiut sgt!)
Diorg ni dijumpai di tepi ruang parking kat bangunan lab KOS tu.. mula tu si naha lar yg amik letak kat umah dier but then anta kat umah ktorg plak.. (fyi: dua beradik ni ditinggalkan oleh ibu mereka yg tercinta, maka secara x langsung bergelar 'anak yatim' - mak bapak da lari) Mulanya ktorg satu umah yg pakat jaga babies ni.. tp eg da ada tggungjawab tuk jaga 2 ekor lagi--- Papa n Mamma.. so aku la yg amik alih tugas utk jaga kebajikan 2 beradik nih..
pegi anta kat klinik buat check up, beli mknan utk diorg, anta boarding n mcm2 lg lar.. tp kalo aku xder or x smpat nk buat tu sume yg lain sedia tlg buatkan.. pastu aku byr balik kat diorg.. One more, after that Rose buat share partner ngan aku utk jaga babies ni..
Alkisahnye, one of the kitten mati dek x cukup zat.. yelar, babies lagi kan.. sure perlukan zat drpd ibu diorg. Mcm manusia gak minum susu ibu, sure gedempol jdnye.. huhu..
So, aku pun tanam ler si itam ni.. tanah lapang umah aku tu.. (da jd kubur da kat situ.. :p)
Tinggal le sekor lg.. Oleh kerana dia ni ada kaler polka dot itam putih, aku bagi la nama Shiro (in Japanese means white)..
Mcm biase ler.. aku buat shiro ni cam kucing kat kg aku.. jaga elok2 bagi makan, letak dlm cage n then tukar/basuh alas dia everytime dia poo-poo..
Utk kesihatan, dr. Vet syorkan guna susu tepung Milkadog so nnt dia bole besar cam kucing lain.. susu tu ada formula susu ibu kucing.. then bagi makan A/D for Feline (mknan tu cam daging hancur la ala tin sadin gitu.. hehe..) Just becoz shiro ni kecik lg x mmpu nk makan sendiri maka aku n rose bg makan dia dlm picagari gajah.. (bkan yg biase doktor gune utk inject org tuh tau!) Gilir2 bg die mkn, ros pagi n aku petang sb aku x smpat nk buat tu sume wkt pagi.. I have a reason why.. huhu..
Bila da besar sket br ktorg start bagi dia mkn Iams.. tp kena pecahkan dulu coz Shiro xleh kunyah beso2.. Then about 2 months and above dr suh shiro ni makan food dari Royal Feline so dia akan dpt all the vitamins just to protect him from any disease..
Dah besar, shiro ni a bit manja ngan tuan dier.. kkdg tu dok kat celah2 tangan just to get comfort for his sleep.. suka gigit kaki org.. yg slalu bagi pluang dia buat cmtu adalah aku.. yg lenlain tu sume geli bila shiro datang.. then dia ni x kureng hebat gak la nk cari pasal ngan Papa n Mamma yg sedia otai dlm umah tu.. tp yg best Shiro ni suka geng ngan White (kucing si Beah). White ni ibarat kakak kat shiro tu.. mane pegi ikut jek.. Gurau2.. (a moment that i can't forget in my whole life!)
Smpai la satu ari tu tetiba dia menggigil x tentu pasal.. Sadly, x plak jadi camtu depan mata aku.. biler bbdak ni kata something happened kat Shiro baru ler aku tau.. balik tgk pasir kucing da beterabur atas lantai.. aku igtkan kot2 dia ni saje yek buat camtu.. tp my hosmate said that shiro is suffering of sawan.. "Oooo.. sawan gedik la tu kot.. hehehe"
Later, i got call from EG saying that Shiro is acting weird.. Dlm satu ari tu dia bleh sawan 5 kali.. Oh, my God! It's true..! Oleh kerna aku masih lg kat opis, so aku mntk tlg Eg anta dlu shiro gi klinik. Smpai kat umah diorg bgtau Shiro might suffering FIP (Feline Infectious Peritonitis) After aku cari mende pejadah FIP nih baru la aku tau upanya FIP ni akibat dr virus mutation yg slalu kena kat anak2 kucing n atok2 kucing yg da x larat nk jalan lg tu.. Macam HIV lar.. so tinggal la kejap kat klinik so Vet bleh wat test kat Shiro..
the next day..
Dr. call EG saying that..
Shiro is positif FIP..
and it's fatal.. it's not a curable infection.. kena cut off his life... :'(
pastu aku da jadi bermuram durja.. wlaupun bleh la jugak snyum but inside.. like hell!
mlm tu diorg ajak aku g tgk Shiro tp aku bagi alasan nk tido awal.. padahal aku x sanggup tgk kot2 dia tetiba sawan plak mase aku datang tu..
Then rose bg video the moment shiro kena sawan.. Ya Allah! mase tu jugak aku nangis dpan comp.. Sedih, simpati, kesian, hiba suma ada dlm ati aku masa tgk video tu.. That's not my Shiro!
Shiro yg aku kenal mmg best.. manja.. kuat.. lovely n very comel! Ini baru tgk video.. what would happened when i see him like that in front of my eyes..? Mungkin aku bleh pengsan.. or maybe aku akan demam seminggu..?
Aku dpt rasa kesakitan yg dia lalui masa kena tu.. "Ya Allah! Kau ringankan lah bebanan yg ditanggung oleh Shiro.. Aku x sanggup lihat dia dlm keadaan sebegitu.."
Aku kena redha yg nyawa Shiro should be fatal..
Aku da bagi decision kat bbdak ni to let the doc to his best..
Buat la pape pun asalkan dia x t'seksa kendian ari..
p/s: if you want to know what is Feline Infectious Peritonitis (FIP) in details click here..
-end-
1 comment:
huhu..sedih :(
Post a Comment