November 10, 2008

Poligami or Monogami?

Skang ni kecoh dek kes org kena tgkap khalwat diantara mereka yg dah ader laki/bini..
ngan bini/laki org lar..
ngan anak dara lar..
ngan PATI lar..
even ngan foreigner pun ader..
tp persoalan skang, diorg ni sengaja je ke atau mende2 camni mmg x disengajakan.. Hmm..


Nnt ader la laki/bini mengamuk x tentu pasal biler dapat tau bini/laki masing2 buat mende xder pekdah tu..

Ape yg aku nk coretkan kat sini hanyalah pendapat dan pandangan aku je. xder kena mengena ngan niat utk mengutuk @ memuji sesetengah pihak.
dan jugak sebagai tauladan kpd diri aku sndiri yg bakal berumahtangga..
Bg aku semua yg terjadi adalah takdir. dlm hidup ni Allah yg tentukan camne takdir hidup kiter.. bkan kiter yg tulis takdir tu sendiri..
kalo camtu aku pun nk letak takdir aku jadi best giler! Bila yg kat atas tu kata "kun fa ya kun" so akan terjadila aper yg Dia nk jadikan.
Zaman bercinta mmg ler best.. sayang, permata, berlian, baby, honey, bucuk, dear.. mcm2 gelaran lg lar. sume nmpak baik, nmpk manis, xder lgsung cacat cela dlm pasangan.

tp biler da kawin huduh lar, jongos lar, babun lar.. mcm2 gelaran lg lar yg x best punya..huhu..


biler dengar citer2 org yg da kawin ni wat dajal ngan partner diorg, kita balik yg geram. yg sakit hati. tp penah x terfikir itu suma mungkin dugaan yg Allah bg kat diorg dlm menjalani rukun rumahtangga. Kalo Allah letakkan dugaan tu kat kiter sndri camne? Nk melenting giler babeng ker? nk men bunuh2 org ker? Menyumpah org tu smp penuh sebakul?

Ramai org berat nk bincangkan bab poligami ni.

Sb xmampu nk terima kenyataan yg kita akan dimadukan oleh insan yg penah berjanji akan sehidup semati ngan kita sorg jek..

"i promise that you will be the one and only till the end of my life"

famous last word.

------------------------------------------------------------------------------------------------


aku ingat lg cikgu driving skool tny aku soklan pasal kawin lebih nih. lelaki. first wife dia doktor. (skang ni da cerai lar..) Yelar, kalo da ngajar org driving tu mcm2 jenis org leh jumpa. Terminat la pulak ngan sorg minah ni. student dia gak. Bini dia dpt tau yg dia nk kawin lagi. aper lg, ribut taufan start ler. anak baru sorang. so cerai. dia kawin ngan student tu.


tgh2 dier ngajar aku drive tu tetiba dier tanya satu soklan. aku drive. dier pantau.


"Ti, abg nk tanya ni. tp ni mgkin private sket kot."

"Haa? private? mendernye..?"

"Kalo ti lar kan.. katakanla abg ni husband ti.. kalo abg nk kawin lain ti bagi x?"


errkk! mmg terkedu aku biler dengar soklan yg camtu dr mulut dier. alamak! camne aku nk jawab nih?


"bg sy kan la bang.. suma org x suka husband kawin lain.. even sy sendiri pun mgkin akan rasa sakit hati bler suami ckp camtu.."

"mmg org pompuan camtu eh? asal sebut jek tmbh branch, mengamuk sakan.."


ah sudah! otak aku tengah ligat carik idea nk jawab nih..


"camni la bang. ini pendapat sy sndri lar. sb sy sndiri pun blom ngasa camne kehidupan berkawin nih. kalo isteri kita tu ada kurang dr segi fizikal @ mental, rasenye x salah nk kawin lain. itupun kalo da xder lgsung jalan lain utk atasi kekurangan tu."

"kalo bini kita tu ok jek. xder problem camne?"


ala.. dier nih! menyesakkan otak aku ler.. huh!


"mgkin tu da takdir Tuhan. kita hanya merancang, Tuhan yg tentukan. mmg ler sakit hati. kita ok jek xder problem alih2 husband nk tambah lg satu. tp sy xleh nk salahkan suami jek 100%. nk kena tgk gak diri kita tu camne yg bleh buatkan suami tu nk tmbah cawangan.."

"so, kalo camtu ti bagi la eh?"

"errr.. payah la bang sy nk jawab mende2 camni. kalo diri sy ni ada kekurangan mgkin sy bagi kot.. cam xleh branak ker.. tetiba jd giler ker.. pape je lar..""tapi.........."

"haa.. amende pulak?"

"sy kena dpt jugak apa yg madu sy tu dapat. 50/50. kalo madu dpt tv 29 inci, sy pun kena dapat benda yg sama gak. xleh kurang. lebih xpe.. mane bleh jadi org sana dpt lebih kite dapat yg cikai2 jek.. hehe.."


dier gelak. aku pun gelak. then diam. aku trus drive.


-------------------------------------------------------------------------------------------------


so, patut ke kita bg husband kita tu kawin lain?

hmmm.. i need ur respond guys.. :)


-end-


5 comments:

Anonymous said...

haaaa..ini respond pertama den nk bagi..

>>>pompuan mana yang tak melenting kalu dengat suami dia nk kawen lain kan?? mesti la nk mengamuk kalu pecah habis semua harta benda yang ada kat tangan..tu tak kira lg ngan yg ada dlm rumah tp..kenapa isteri susah nk bg suaminya kawen lain..
ini pendapat den la kan!!!

isteri tu rasa tak adil bg dia sbb dia cuba untuk setia pada yang satu

lgpn kenapa pompuan diperlakukan begini..kalu pompuan yg buat!!! bukan kata 1 rumah..kalau bole dunia ni dia nk terbalikkan..huh!!

Anonymous said...

Nak tanya, kalau Ateh nak kawin sorang lagi adik bagi tak? hehehe

atieza said...

to blackrose: camne plak kalo sbaliknye.. mcm pompuan tu yg x setia ngan laki dier.. ader sebab ler nk kawin lain kan.. huhu.. :p


to k.na: errkk!

Anonymous said...

k.na izinkan ateh kawin lagi kalau:
1. k.na yang pilih (sesi temuduga yang amat tegas)
2. lebih alim + warak dari k.na

tapi kan, ateh kata tak kuaso den nak cari lain...nak dapat sorang pun kena tunggu 37 tahun! (eleh, dia kata...lom jumpa lagi, berani la kata)
hahaha!

Tapi kalau betul-betul berlaku (serius) aku pasrah...cewah! Bagi penilaian 3 bulan, kalau tak adil...den yang angkat kaki chow! Tapi kan, selalunya orang kata, walau ramai mana isteri seseorang lelaki tu, isteri pertama juga yang kekal abadi. Sultan Brunei pun cerai nombor 2, 3, 4 tapi tak cerai no 1. Dah namanya no 1, mestila the best! Apalagi, cepat kawin, chup no. 1.

atieza said...

haa.. betul3 (ala2 upin&ipin).. kawin la smp seploh pon.. kot ader masalah besar bini no.1 gak yg dier carik..

mcm dlm entry tu kot nk kawin lain pun harta mane bleh kurg dr madu.. hehehe..