August 21, 2009

Ramadhan kembali..


Pejam celik pejam celik dah nak puasa balik. Aku rasa kejap jek masa tu berlalu. Ini membawa erti yang aku semakin tua. Ya, semakin tua. Sebab aku sedar lah aku cakap macam tu. Tapi yang makin tua tapi tak jugak sedar diri tu lantak korang lah. Yang penting aku bahagia dengan hidup aku sekarang nih. Dan dalam kebahagiaan tu kadang-kadang hati aku tersentuh jugak. Kali ni aku sambut puasa tanpa insan yang paling aku sayang. Dah tu tak sambut first puasa kat kampung pulak. Lagi la aku sedih. Bila aku fikir balik, takkan ler nak sambut puasa sorang-sorang kat kampung.

Apa pun toksah lar nak sedih-sedih bila tiba waktu camni. Life must go on. Yang pergi tu of course la takkan kembali. Yang penting kita kena sucikan hati dan diri kita dari segala perbuatan yang tak berfaedah. Selama ni aku pernah jugak la kutuk-kutuk mana2 manusia bila aku sakit hati. Tapi aku maafkan dia. Dia pun manusia biasa. Bukan malaikat. Aku pun bukan malaikat yang suka hati nak hukum orang. Tapi jangan la pulak lepas aku dah maafkan kau buat hal macam keewak. Kang pahala aku dapat setengah jek. Separuh lagi dapat kat kau. Macam haram.
Aku ni bukan la orang yang dikatakan tau segala macam bab berkaitan agama. Apa yang aku tau itulah yang aku praktikkan. At least aku tau la jugak halal haram suatu perkara tuh.

Selamat menunaikan ibadah puasa. Korang jangan lupa niat pulak.

Adios.

No comments: