Someone asked me this question, "kenapa tak kahwin lagi?"
Tetttttt....
For me that is an unacceptable question as we can see here there are too many single aging women who still did not have excitement in getting married. Memang lah akan digelar 'andartu' atau pun 'andalusia' tapi bukan bermakna tak berkeinginan untuk berumahtangga. Ada. Hanya jodoh dan ketentuan Illahi saja menentukan.
Cuma ada masanya terfikir jugak apa kebaikan dan keburukan berumahtangga. Jika dulu kala orang tua mencari pasangan dan anak-anak kena turut kehendak ibu bapa. Walaupun tak pernah kenal dan bersua muka dengan pasangan namun kata mereka kata itulah cinta pandang pertama lepas sah jadi suami isteri. Bukan cinta pandang pertama atau lebih senang cakap 'cinta monyet' ok. Zaman dulu-dulu jarang dengar isteri curang, suami curang, layan skandal sana, skandal sini. Tetap bahagia sampai akhir hayat. Walaupun ada la pahit manis sepanjang tempoh perkahwinan tu tapi tolak ke tepi je. So do my arwah mother. She told me, if i get married i have to obey my husband. Be loyal to him. Yeah, that's true. Lepas kahwin, syurga di bawah tapak kaki suami. Tapi kalau suami tu buat perangai macam gampang, tak kan nak turut jugak kata-kata dia? Sampaikan nak abaikan keluarga sendiri dan lebihkan keluarga dia? Zaman sekarang dah lain. Wanita kini lebih berani bertindak. Dulu jadi pak turut je. Salah ke jika kaum perempuan ni bertindak atas dasar tak sanggup berdepan dengan kecelaruan hidup si suami?
Mungkin disebabkan itu para wanita sanggup tolak ke tepi soal kahwin. Lebih selesa hidup bujang. Tak ada rasa sangsi dengan pasangan. Aku? Soal jodoh aku hanya serahkan pada yang Esa. Biar Dia yang tentukan sama ada aku punyai peluang untuk mengecapi nikmat berumahtangga atau tidak. Sebenarnya aku masih trauma dengan apa yang terjadi. Perasaan untuk bertukar status tu ada. Tapi biar dulu. Hidup bujang puas-puas dulu. Bila sampai seru baru aku tukar status. haha.
Apa pun aku bukan bukan bersikap offensive pasal kahwin tau.
Kena masuk program realiti "Mencari Cinta" kalau macam ni.
Duh.
2 comments:
yup betul tu cik noi..i sokong u
chayok!!!
kalau single tak bermakna kita tak mau berkahwin lg..mgkn belum smp jodoh..bukan tak nak cari..jodoh Allah dh tentukan
haiyo...entri garang2 je adik aku nih.
i thought i won't be lonely without any man by my side until i found your Ateh...i can't live without him.
Thank you Allah, Abah n arwah Mak for bringing him onto this world and into my life.
*komen versi bersyukur sebab baru je sihat dari demam panas (i dah saspens bila 2 hari suhu badan tak turun2)
Post a Comment