Dalam adat Melayu untuk sebuah perkahwinan, mesti ada istilah merisik, bertunang, bernikah.
After almost 4 years, i had my engagement ceremony for the second time with different person. And yeah, I haven't invited my colleagues even tho my closed friends this time. Cause it was only a small simple 'merisik' followed with engagement ceremony. Sorry guys, it's not because I was too selfish or maybe I could say 'stingy' to invite others. Just looking back of what had I experienced before. Majlis grand, beli baju cantik-cantik dan mahal macam nak nikah terus, buat kenduri besar-besar, jemput orang tu, jemput orang ni, canang satu kampung, yang pada akhirnya kecundang di tengah jalan. Sayu hati bila tengok duit terbang macam tu jek. Merugikan betul.
Bertunang jek pun. Tak perlu nak hebah-hebah. Nanti tak jadi, sungguh memalukan.
Well, how did i met him?
All this while, he was just standing right before my eyes. Seriously, I wasn't expecting that someone had stalked me for the past 4 years, I guess. It all started at Starbucks Coffee, Berjaya Megamall Kuantan.
Oleh kerana dah tak ada The Coffee Bean & Tea Leaf di Kuantan, maka aku beralih arah ke Starbucks Coffee. Almaklum, kalau dah jadi peminat tegar kopi ni memang tak sah kalau tak dapat menatang alah tu lama-lama. Boleh jadi gian. Dah ibarat jadi minah pit pulak. Macam biasa, aku ajak housemates pergi bandar. Kadang-kadang, niat di hati nak singgah tempat lain, tapi akhirnya kaki ni jejak jugak kat situ. Kalau tak ramai-ramai, pergi berdua je dah memadai. Bila masing-masing sibuk, aku drive sorang diri pergi bandar. Walau tangan dah penuh dengan beg plastik barang-barang dapur, sempat lagi tu menyinggah kat Starbucks. Apa pun, most of the time I had my drinks away. Tak kuasa nak poyo-poyo lepak sorang diri kat situ. Baik lepak depan tv kat rumah.
Early 2008, another shopping complex opened in Kuantan, East Coast Mall (ECM). Company Berjaya ni memang invest gila babeng kat Kuantan. Another Starbucks Coffee kat ECM. Frustrated. Ingatkan kot Coffee Bean nak masuk Kuantan, confirm aku bakal jadi muka tak tahu malu singgah tiap-tiap hari.
Maka, dipendekkan cerita, aku pun jadilah pelanggan setia kat situ. Macam orang kaya kan?
Dipendekkan lagi, masa aku nak blah-lepas-dapat-frappucino-kegemaran dari situ, terperasan la ada sorang mamat ni dok tertengok-tengok dari belakang counter bar. Aku ni pulak jenis membeli lepas tu blah. Tah sejak bila dia perhatikan, aku tak ambil pusing. Terus keluar tak pandang kiri kanan lagi dah.
2 minggu selepas tu, ada seseorang yang tegur aku dalam Tagged.com.
"Salam, u look familiar, stay kat Kuantan kan? Awk selalu pergi Starbucks kan? Anyway, boleh berkenalan?"
Wah! Dasyat. Sepantas kilat add aku kat Facebook kata ko.. Maka, bermulalah sesi perkenalan tot tet tot tet kat telefon. Suddenly, he requested to meet me. Well, frankly saying, I wasn't ready for any meet up with strangers or clearly say, a guy at that moment. Still heartbroken, but yet I never let myself give up on any upcoming relationship. Seeking for an advice, i asked my SIL on how much time and how many dates she took to realize that my brother was the right one for her.
Tak apalah, nak memulakan sesuatu perkenalan memang perlu berjumpa. Bila dah asyik berjumpa dan bercerita tentang diri masing-masing, jadi makin rapat. Tentang diri, kisah lalu, kisah keluarga, makin lama makin seronok. Daripada situ aku dapat tahu 4 tahun lepas dia pernah terlintas nak tegur aku, tapi segan nak mulakan. Tak apa lah, masa tu aku pun dah jadi tunangan orang lain. Sebab tu tak berapa heran sangat nak berkenalan dengan mana-mana lelaki. Setia la katakan. Poyo lagi. Haih.
Dipendekkan cerita lagi, we decided to get engaged and get married. Both families were quite surprised with our decision caused of the duration of our relationship. But, if we keep delaying our decision, we might change our mind yet again. It has happened so many times, so better we stick to the plan. Like most Malay people say, cinta itu lebih indah selepas berkahwin.
So, just wait and see what will happen next...
No comments:
Post a Comment