December 10, 2012

Indahnya hidup berpasangan

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Wah! Sudah pandai bagi salam dalam tulisan jawi. Alhamdulillah. Semakin menuju hijrah menjadi wanita dan isteri solehah. InshaaAllah

Dah nak masuk 3 bulan aku bergelar seorang isteri. Macam yang selalu kita dengar, setiap perkahwinan pasti akan ada asam garam rumahtangga. Dan aku pun tak terlepas dengan situasi tu. Ala, normal la tu. Alangkah pakwe makwe pun boleh gaduh bagai nak rak. Siap nak terjun bangunan lagi. Ni pulak laki bini.
Korang semua pun sama gak kan..kan? Alhamdulillah, bagus jugak mengaku. Deng!

Selama jadi suami isteri ni macam-macam perkara lucu jadi kat aku. Paling aku tak boleh lupa bila encik abang mengingau. Perghh!! Sampai ke tua aku tak lupa. Alkisahnya begini, tengah lena diulit intan, dekat nak masuk subuh jugak la, tak pasal-pasal encik abang lempang aku kat kepala. Dia punya hayunan tangan tu ada la almost 100 km sejam kot. Sakit kot. Elok-elok dok tarik selimut sebab sejuk-nak-mampus-lepas-hujan, kena lempang pulak.

Macam nak tercabut jantung masa tu. Dah la baru elok daripada migraine.

"Adoiii! Pesal awak lempang saya?"

Eh, makin kuat pulak dia berkeruh. Siap berpaling lagi.

Aku dah start nak nangis masa tu. Pilu hati la konon. Bangun perlahan-lahan pegi bilik air. Hamek kau! Siap ada kesan tangan lagi kat dahi aku. Weng sekejap kepala aku hari tu.

Masa siap-siap nak pergi kerja, aku tanya dia.

"Apesal awak lempang saya pagi tadi? Kalau iye pun marah kat saya, jangan la sampai lempang. Sakit tau tak?"

"Eh, saya lempang betul-betul ke? Laaa, saya mengigau la ni..."

Perghh. First time nih lepas kahwin dia mengigau aksi sampai ke alam nyata.

"Iye yang.. Masa tu saya mimpi ada bangla nak curi durian kat pokok atas bukit tu. Bila saya sound, dia buat bodoh jek. Selamba jek angkut durian tu. Saya bengang la, sebab dia tak nak bagi balik durian tu. Saya pegi kat dia, terus hayun tangan lempang dia."

Aduyai. Tak pasal-pasal aku jadi bangla. Confirm tak basuh kaki pakai sabun sebelum tidur nih. Main lentok jek.

Durian..durian.. Bikin orang tak hidup senang.






No comments: